Voor externe deskundigen is het niet
altijd makkelijk om benchmarkonderzoek uit te voeren.
Brancheorganisaties schermen de informatie af en culturele instellingen
zijn soms huiverig om informatie te delen. Daar komt nog bij dat
culturele organisaties niet altijd de waarde inzien van feiten en
cijfers over bedrijfsvoering, wat ertoe leidt dat gegevens slordig en
onvolledig in de systemen van de brancheorganisaties terecht komen.
Spijtig.
Feiten en cijfers over de
bedrijfsvoering van een organisatie zijn ALTIJD interessant. In de
eerste plaats voor de organisatie zelf (sturingsinformatie voor directie
en bestuur!), maar ook voor collega-organisaties en analisten die de
ontwikkelingen in een sector volgen. En voor de subsidiënten is de
informatie natuurlijk ook nuttig.
Voor zelfanalyse
Eerst maar even het management. Veel
culturele organisaties maken hun begroting op de automatische piloot,
als extrapolatie van het jaar ervoor. Dat is echter niet hoe een echte
culturele ondernemer zou moeten opereren. Informatie over de
bedrijfsvoering van de collega’s is extreem waardevol voor het scherper
stellen van het eigen vizier. Een analyse levert vragen op die zeer
behulpzaam zijn bij het maken van nieuwe keuzes.
Raden van Toezicht zouden zich hiervan
ook meer bewust kunnen zijn. Vraag de directie een benchmark uit te
voeren in relatie tot vergelijkbare organisaties van elders en je hebt
als toezichthouder direct een aantal punten in handen waarop je de
aandacht kunt richten.
Voor de branche
Met betrouwbare cijfers helpen
organisaties elkaar om de bedrijfsprocessen beter te krijgen. Maar ze
helpen er ook de branche mee. Want het beeld dat naar voren komt uit de
geaggregeerde cijfers is vaak heel illustratief voor de ontwikkelingen
in een bepaalde sector. Bijvoorbeeld huisvestingskosten die over de hele
linie stijgen. Over personeelskosten die dalen omdat betaald werk wordt
verdrongen door vrijwilligers.
Voor de financier
Natuurlijk kan benchmarkinformatie ook
handig zijn voor de subsidiegevers. Maar ik heb nog niet meegemaakt dat
gemeenten hun beleid uitsluitend baseerden op benchmark-uitkomsten. Wat
meestal gebeurt dat is dat de gegevens fungeren als onderlegger voor het
gesprek tussen gemeente en organisatie. Dan helpen de benchmarkgegevens
om het gesprek te objectiveren: het ‘verhaal achter de cijfers’ komt
naar voren. Wederzijds wordt het inzicht in de bedrijfsvoering verdiept
en er kan een zinvol gesprek over achtergronden en keuzes plaatsvinden.
Dát is waar het om gaat.
Iedere opdrachtgever weet wat hij wil. Maar niet iedere opdrachtgever weet wat er nodig is. Het verschil daartussen is de waarde die ik toevoeg. Bij bureau Berenschot werk ik als adviseur en interim-manager in de culturele sector. Ik wijs de weg, help en zorg dat als een opdracht is voltooid, de situatie beter is dan toen ik kwam. Mijn drijfveer is om overheden en culturele organisaties verder te brengen. Met deze blog deel ik mijn ervaringen, inzichten, tips en adviezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten