Marketing
is voor de culturele sector erg belangrijk. Omdat grote
marketingbudgetten meestal ontbreken, komt het aan op inventiviteit. Het
is dus zaak dat slimme mensen zich met de marketing bezighouden en dat
innovaties zich vlot verspreiden. Daarom zei ik graag ja toen mij werd
gevraagd om samen met Mariëlle Hendriks, Ruben Israël en Anna Elffers
zitting te nemen in de jury van de Cultuurmarketing Scriptieprijs,
onderdeel van de Cultuurmarketing Awards (zie link). Op donderdag 25 juni jl. werd de prijs
voor de eerste keer uitgereikt en wel aan Hassina Bahar voor haar
scriptie over de waarde van de Museumkaart. In het juryrapport lieten we
optekenen dat we de scriptie praktisch en toepasbaar achten en goed
geworteld in de cultuursector. Erg goed vonden we de kritische houding
van de onderzoeker ten opzichte van de bestaande kaart, waarover onder
meer wordt vastgesteld dat zij te goedkoop is.
Prettig is dat de auteur de Museumkaart
in internationaal perspectief weet te plaatsen. De sterke
onderzoeksvraag maakt de scriptie relevant, onder meer vanwege het feit
dat er op dit moment veel (nieuwe) kaarten en abonnementen (Public,
Podiumkaart, CJP) worden geïntroduceerd. Hoewel de auteur geen
aanbevelingen doet, haalde de jury die er wel uit, namelijk: doe eerst
gedegen onderzoek voordat er weer een pas in het leven wordt geroepen.
De andere scripties gingen onder meer
over methoden van online marketing, over de beleving en inzet van
merk-waarden, over de betekenis van vriendenclubs, en over de manier
waarop culturele producten ‘geframed’ kunnen worden. Stuk voor stuk
eveneens relevante onderwerpen. Het valt zeer in Cultuurmarketing te
prijzen dat zij met een reeks aan activiteiten probeert de kunst- en
cultuursector te versterken. Deze netwerkorganisatie (er zijn inmiddels
meer dan 5.000 marketeers rechtstreeks of zijdelings bij betrokken)
faciliteert en stimuleert het delen van kennis over communicatie,
marketing en ondernemerschap vanuit de visie dat dit de sector in staat
stelt meer publiek te bereiken.
Iedere opdrachtgever weet wat hij wil. Maar niet iedere opdrachtgever weet wat er nodig is. Het verschil daartussen is de waarde die ik toevoeg. Bij bureau Berenschot werk ik als adviseur en interim-manager in de culturele sector. Ik wijs de weg, help en zorg dat als een opdracht is voltooid, de situatie beter is dan toen ik kwam. Mijn drijfveer is om overheden en culturele organisaties verder te brengen. Met deze blog deel ik mijn ervaringen, inzichten, tips en adviezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten